Jak dotąd praca zdalna istniała jako dodatek do pracy w biurze. Często była po prostu formą zachęty dla pracownika. Obecnie z uwagi na wciąż utrzymujący się stan pandemii wielu z nas siedzi w tzw. home office. Ale nie wszyscy potrafią poradzić sobie z tym systemem pracy. Clue stanowi dobra organizacja. Jak więc efektywnie pracować w home office?
W związku z aktualnym stanem epidemiologicznym, wiele korporacji zdecydowało się przejść na tryb pracy zdalnej. Dla odsetka pracowników, którzy nie mieli dotychczas styczności z takim systemem pracy, efektywne zaplanowanie czasu wydaje się nie lada wyzwaniem, bo zmusza ich do dostosowania się do paru nowych zasad.
Jak stworzyć wygodne miejsce do pracy w mieszkaniu?
Na początku warto wyznaczyć sobie komfortowe miejsce do pracy. Idealnym rozwiązaniem jest pokój przeznaczony tylko do niej. Ale nie w każdym mieszkaniu jest to wykonalne. Czasem mamy jedynie kilka metrów kwadratowych miejsca na ustawienie stolika bądź biurka i to również się sprawdzi. Istotne jest natomiast to, żeby strefa pracy była oddzielona od strefy osobistej. Obowiązkowo trzeba też zadbać o oświetlenie, żeby było jak najbardziej naturalne.
Jak tanio zorganizować miejsce do pracy? Gdy nie posiadasz w mieszkaniu odpowiedniego biurka czy krzesła to polecamy zdecydować się na jego zakup w komisie albo sprawdzić lokalne ogłoszenia o sprzedaży w sieci.
Skrupulatne rozplanowanie codziennej pracy
Podczas pracy w domu kluczowa jest dyscyplina oraz sumienność w realizowaniu obowiązków. Powinniśmy działać tak samo, jak w trakcie pracy w biurze. Jeśli nasze godziny pracy są elastyczne, to polecamy wybrać te, w których pracujemy najskuteczniej. Należy pamiętać, by w czasie pracy nie planować innych obowiązków. Najlepszym sposobem na skupienie się na pracy jest zastosowanie metody Pomodoro, która polega 25 minutowych etapach pracy z 5 minutową przerwą pomiędzy następnymi zadaniami oraz wyciszenie powiadomień z mediów społecznościowych.
Home office a dress code
Dzień przesiedziany w dresie pomimo, że zdaje się być fajnym pomysłem, może mieć niepożądane oddziaływanie na terminowe wypełnianie obowiązków. Codzienne ciuchy mogą może być tak wygodny, że będzie wywoływać rozleniwienie. Żeby temu zapobiec warto zadbać o swoją prezencję, w szczególności jeżeli w godzinach pracy odbywają się spotkania przez internet. Poczujemy się wtedy pewniej.
Podtrzymanie relacji między współpracownikami
W przypadku przejścia na zmiany pracy na home office znikają interakcje biurowe np. poranne konwersacje przy kawie, wspólne wyjście na obiad bądź dojazd do biura. Do podtrzymania koleżeńskich stosunków ze współpracownikami warto zastosować darmowych komunikatorów np. Messenger. W razie konieczności skomunikowania się jednocześnie z szerszą grupą pracowników, łatwiejsze będzie spotkanie online przez Google Meet, Zoom albo Skype. Jeśli czujemy potrzebę rozmowy, warto poruszyć z przyjaciółmi z biura również tematów osobistych. W pracy z domu bardzo ważne jest zachowanie stosownego komfortu psychicznego, szczególnie kiedy rzadko spotykamy ze znajomymi.